söndag 14 juli 2013

Laddar för ny jobbvecka

Softarhelg
Igår var det varmt och skönt. Satt ute på kvällskvisten och skulle läsa en bok. Somnade i det sköna vädret. Men sen blev det mer fart, damfotboll på TV. Och Sverige vann med 5 - 0 mot Finland. Vilken revansch från premiärmatchen mot Danmark. Då tog jag riktigt illa vid mig. Fy vilka elaka, nedvärderande och kränkande kommentarer man kunde läsa på nätet då. Man skulle aldrig kunna läsa något så fruktansvärt elakt om herrlandslaget hade gjort en "mellanmatch". Då skulle man ha hittat förklaringar, analyserat och försvarat insatsen på ett annat sätt. Men när det gäller damfotboll, då tillåts inga mellanmatcher..... Då blir man sågad vid fotknölarna. Detta anser jag inte vara något annat än en spegel av det samhälle vi lever i. Det ställs mycket högre krav på kvinnor både i arbetslivet och inom idrotten. Du straffas hårdare om du inte levererar som kvinna. Och som sagt, hyllningarna på nätet efter matchen igår var ytterst få, jämfört med sågningarna tidigare i veckan. Får nog byta ämne för att inte bli förbannad.
Inatt kom det efterlängtade regnet för gräsmattan. Tog en långprommis på cirka två timmar på dagen, för att lyssna på programmet Sommar i P1. Mitt i promenaden stötte jag på en gammal kvinna som satt på en rollator och vilade. Vi började prata lite och jag hörde hur det var. Det visade sig att hon var 90 år, och gjorde ofta den här turen. Bodde på ett äldreboende inte långt därifrån. Hon hade satt sig på parkbänk och ätit ett gott äpple alldeles nyss, visade det sig. Jag lyssnade och hon berättade. Helt klar i huvudet. Det var en intressant berättelse. Hon berättade om sina två söner, om var hon hade jobbat i 30 år och fått guldklocka. Om sitt liv, sina föräldrar och om sin mamma som dog när hon var sju år. Hon själv var den 10:e i syskonskaran. Jag är väldigt glad att jag stannade till och tog en pratstund med den gamla kvinnan. Hoppas jag träffar på henne fler gånger på mina promenader. Det behövs så litet för att glädja någon annan.
Igår rev jag ur mina penséer i blomlådorna, de var mer än överblommade. Jag handlade lite nya växter och planterade i krukorna.
Hade besök av lill-Dixie också.  Goa hund.
Lill-Dixie på besök.

Njuter i kvällssolen,

Planterat nya växter.

Även på framsidan.

Amplarna blommar fint.

Nytt i krukorna.

Långprommis idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar