måndag 4 augusti 2014

Stor skogsbrand härjar

Oj vilken rök som vilat över Falun idag
På eftermiddagen idag mörknade himlen på ett konstigt vis. Det var årets varmaste dag, när jag passerade Falun strax efter lunch visade termometern i bilen +37 grader. Sen vid 15-tiden vällde röken från skogsbranden i Västmanland in. Sjukt overkligt! Det landade stora sotflagor på bilen och trädgårdsmöbler och fönster. Fattade först inte vad det var, men sen förstod jag. Skogsbranden hade spridit sig, det blåste rejält mot Falun-Borlänge och ja, vad kan man göra. Ikväll har ett stort antal FB-grupper startat som erbjuder hjälp till drabbade. Det finns en möjlighet att Norberg ska evakueras. Själv erbjuder jag mig självklart att köra både människor och djur från drabbade områden. Fastän klockan är snart ett på natten luktar det fortfarande så mycket brandrök. Imorgon får räddningstjänsten på plats hjälp av brandflyg från Italien som ska vattenbomba området. Jag håller alla tummar och tår för att de lyckas.
Varmast i Sverige idag. Över 35 grader.

Otäck illaluktande rök spred sig över stan idag.

Bilen full i sotflagor.

Illaluktande rök.

Ett stort sotmoln la sig över Dalarna idag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar