lördag 9 mars 2013

Internationella kvinnodagen

Våga utmana dig själv.
Blev lätt nostalgisk igår kväll när jag funderade på internationella kvinnodagen och om jag på något sätt bidragit till ökad jämställdhet. Plockade fram mina gamla album med tidningsurklipp och blev mest att sitta och småskratta hela tiden. Vilka minnen, vilka härliga år. När vi, ett fåtal tjejer för cirka 30 år sen, ägnade oss åt den mansdominerade sporten rally. Konstaterade att jag som 26-åring (alltså för 34 år sen) blev Sveriges första kvinnliga ordförande i en motorklubb, SMK Västerås, med närmare 600 medlemmar. Vi jobbade och slet med våra arrangemang, jag körde rally för egen del och var co-driver till en massa andra förare. Under många år hade jag motorsport i blodet. Det gav mig MASSOR och jag hoppas att jag givit jämställdheten någon skjuts framåt i alla fall. Det hade inte gått utan en massa supportande personer i min omgivning, mina mentorer. De som tyckte det var roligt (och inte konkurrerande) att tjejer kom in i sporten. Jag fick också förtroendet att bli Sveriges första kvinnliga ledamot i Svenska Bilsportförbundets styrelse. Så roligt och intressant och erfarenheter jag haft med mig och nytta av i hela livet. Så tjejer - våga utmana traditionella mönster, se till att ha människor som supportar dig i din omgivning som stöttar istället för ifrågasätter (den berömda Jante) och ha kul.....
Just idag har jag läst i tidningen  (FaluKuriren) att en rallytävling i Lima, arrangerades av enbart tjejer. Så roligt, körde själv den tävlingen en gång, även om jag hamnade på taket.
Våga utmana dig själv, du kommer att lyckas!


Jag körde och Annemo var min co-driver. Kul hade vi.
Jag blev utsedd till årets bilsportkvinna, efter att ha blivit första kvinnliga
 ledamot någonsin i Svenska Bilsportförbundet styrelse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar