onsdag 11 januari 2012

Fullmåne

Granne med gruvan
På Galgberget bor vi grannar med Falu gruva. Imorse när jag åkte till jobbet var fullmånen på väg ner och jag kunde bara inte åka förbi den synen utan stannade och tog några bilder.
När det är fullmåne har jag en förmåga att sova dåligt, så har det alltid varit av någon anledning. Så även nu. Den är vacker att titta på, men alltså svår att sova på.
Kommer ihåg när jag gick en studiecirkel i min ungdom i astronomi. Vi åkte på en studieresa till ett observatorium utanför Uppsala och fick titta på månen genom ett gigantiskt stort teleskop och jag minns det än. Det var så otroligt mäktigt att se alla dessa kratrar och detaljer på den planeten. Månen och rymden har sen dess haft dragningskraft på mig på mig verkar det som.
Fullmånen på väg ner över världsarvet - Falu gruva.

Så här kan det också se ut. Gruvan i vinterskrud.

Och vid Creutz lave.

Så här ser det ut när solen lyser över taken på jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar