söndag 30 juli 2017

Överdomare

På nationell/regional dressyr
I helgen har jag tjänstgjort som överdomare i dressyr hos Falu RK. Har tre minuters resväg dit. Lyx att ha så nära. Så  många fina ekipage som visat upp fina dressyrprogram och bra ridning. En välarrangerad tävling. Dock blir jag lite fundersam över att en del ryttare har så lite koll på regelverket. Till exempel att det skulle vara fritt val att delta på prisutdelning efter klassen. Detta är strängt reglerat i Tävlingsreglementet. 
Har också fått skriva ett Gult kort för första gången på dressyrtävling för otillåten klasskombination på meeting. Men ryttaren blev glad att få lära sig något nytt.
Det var små incidenter, men det hade ju varit ännu bättre om vi kunnat undvika detta. När jag kör Grönt kort utbildning för nya och blivande tävlingsryttare så trycker jag extra på detta med att läsa reglerna. När min dotter skulle börja tävla, i början på 2000, låg jag och läste TR på nätterna för att inte göra fel. Men det verkar inte vara så riktigt numera. Fast ju högre upp i klasserna man kommer, ju mer kunniga ryttare ser man.


Alla dessa rosetter och fina priser har hittat nya ägare i helgen.

Bra budskap på tävlingsplatsen.


Meetingprisvinnaren kom från Mantorp i Östergötland och heter Nina Lilja.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar